Respect voor de moeilijke persoonlijke keuze. GBL: besturen of postjes pakken?

Op 15 januari 2024

De N-VA neemt akte van het ontslag van schepen Wittesaele als schepen en gemeenteraadslid omwille van gezondheidsredenen. "Wij worden in deze dagen allen geconfronteerd met het feit dat gezondheid het hoogste goed is. Wij wensen schepen Wittesaele veel moed en kracht om duurzaam te herstellen. Onze gedachten zijn bij hem en dit moet menselijk een verschrikkelijk moeilijke maar wellicht noodzakelijke beslissing zijn. Ons diep respect." reageert Cathy Coudyser (N-VA).

Dit noodgedwongen ontslag als gemeenteraadslid zorgt ervoor dat straks een nieuw gemeenteraadslid voor GBL nog aantreedt.  Maar krijgen we straks ook een nieuwe schepen?

Voor de N-VA is het duidelijk: De Knokke-Heistenaar staat voorop en verdient goed bestuur. Het zou GBL sieren om nederig te zijn en dat burgerbelang voorop te stellen.  Tijdens de afwezigheid van schepen Wittesaele sinds zijn hartoperatie werden zijn bevoegdheden (o.a. toerisme en marketing, strand en dijk en lokale economie) tijdelijk waargenomen door andere collegeleden. Op 9 maanden voor de lokale verkiezingen kunnen geen fundamentele beslissingen meer genomen worden.  We zitten de facto in lopende zaken. Dan zou het van respect voor de inwoner en voor de administratie getuigen om verder te werken met hetzelfde schepencollege.

Als GBL alsnog schaamteloos een van hun gemeenteraadsleden in stelling brengt als nieuwe schepen, dan is dit enkel postjespakkerij en een verkiezingsstunt. Dit college beantwoordt totaal niet meer aan de wil van de kiezer en heeft in het laatste jaar een complete metamorfose ondergaan. Nu nog een totaal onervaren raadslid toevoegen is misbruik maken van de onverwachte en ongewilde situatie.” stelt Coudyser.

Hoe waardevol vond je dit artikel?